
Fitxa de la bonificació
Estat: ACTIU
Destinataris: Persones i unitats familiars que compleixin amb els requisits de renda establerts.
Administració que atorga la bonificació: Govern d’Espanya
Una bonificació per a protegir els consumidors més vulnerables
El bo social és un descompte que s’aplica a la factura de l’electricitat. Està regulat pel Govern d'Espanya i té per objectiu protegir aquells consumidors amb un llindar de renda baix i/o amb altres vulnerabilitats.
Es tracta d’un descompte que pot ser del 25% o del 40% en funció de la situació econòmica del consumidor.
Destaquem
Enllaços relacionats
- Reial Decret 897/2017, de 6 d'octubre, pel qual es regula la figura del consumidor vulnerable i el bo social
- Reial decret llei 30/2020, de 29 de setembre, de mesures socials en defensa de l'ocupació
- Reial decret llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors
- Taula de comercialitzadores de mercat regulat a Catalunya que disposen de bo social
- Més informació sobre el bo social (pàgina web del Govern d'Espanya)
- Els Punts d’Assessorament Energètic
Has de sol·licitar l’ajut del bo social?
En aquests desplegables t’expliquem els passos i els documents que necessites per a tramitar-ho.
Qui ho pot demanar?
La gestió del bo social l’ha de sol·licitar la persona titular del contracte del subministrament elèctric. Caldrà que el contracte sigui amb una de les comercialitzadores de mercat regulat. Les empreses que disposen de bo social a Catalunya són:
- Energía XXI Comercialitzadora de Referencia, S.A. (Grup Endesa)
- Comercialitzadora Regulada, Gas&Power, S.A. (Grup Naturgy)
- Curenergia Comercializador de Último Recurso, S.A.U. (Grup Iberdrola)
- Baser Comercializadora de Referencia, S.A.
- Régsiti Comercializadora Regulada, S.L.U.
- Comercializador de Referencia Energético, S.L.U. (Grup CHC)
- Teramelcor, S.L.
- Energía Ceuta XXI Comercializadora de Referencia, S.A.
En cas que no sigueu titulars del vostre contracte d’electricitat o el contracte no el tingueu amb cap de les companyies del mercat regulat es poden sol·licitar aquests tràmits al mateix moment de sol·licitar la bonificació. El canvi serà automàtic i gratuït amb l’aplicació del bo social.
Quins són els requisits?
Per beneficiar-se del bo social la persona consumidora ha de complir el següents requisits generals:
- Tenir contractada una potència igual o inferior a 10kW i que sigui contracte domèstic.
- Estar acollit a una de les modalitats de tarifa de Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC).
- Estar empadronat a l’habitatge que rep el subministrament.
Els ingressos són determinants perquè es declari una situació de vulnerabilitat i per fixar el tipus de descompte. La referència és l’IPREM, l’indicador públic de renda d’efectes múltiples de l’Estat. Consulteu l’IPREM aquí. En funció d’aquest indicador es considerarà la persona o unitat familiar com a consumidor vulnerable (accedint al 25% de descompte), consumidor vulnerable sever (40% de descompte).
Consumidor vulnerable: descompte del 25% en la factura
Per optar al descompte del 25% en la factura cal complir els següents requisits específics:
Unitats familiars amb cap menor a càrrec: amb una renda anual igual o inferior a 1,5 vegades l’IPREM.
- Amb discapacitat del 33%: amb una renda igual o inferior a 2 vegades l’IPREM.
- Víctimes de violència de gènere o terrorisme: amb una renda igual o inferior a 2 vegades l’IPREM.
- En situació de dependència de grau II o III: amb una renda igual o inferior a 2 vegades l’IPREM.
Unitats familiars amb un menor a càrrec: amb una renda igual o inferior a 2 vegades l’IPREM.
- Amb discapacitat del 33%: amb una renda igual o inferior a 2,5 vegades l’IPREM.
- Víctimes de violència de gènere o terrorisme: amb una renda igual o inferior a 2,5 vegades l’IPREM.
- En situació de dependència de grau II o III: amb una renda igual o inferior a 2,5 vegades l’IPREM.
- Família monoparental (un únic progenitor): amb una renda igual o inferior a 2,5 vegades l’IPREM.
Unitats familiars amb dos menor o més a càrrec: amb una renda igual o inferior a 2,5 vegades l’IPREM.
- Amb discapacitat del 33%: amb una renda igual o inferior a 3 vegades l’IPREM.
- Víctimes de violència de gènere o terrorisme: amb una renda igual o inferior a 3 vegades l’IPREM.
- En situació de dependència de grau II o III: amb una renda igual o inferior a 3 vegades l’IPREM.
- Família monoparental (un únic progenitor): amb una renda igual o inferior a 3 vegades l’IPREM.
Famílies nombroses: totes sense excepció.
Pensionistes: quan tots els membres de la unitat familiar perceben la pensió mínima (jubilats, persones amb invalidesa permanent, etc.) i no percebin altres ingressos que superin els 537 euros, és a dir, que tingui una renda anual igual o inferior a 1 vegada l'IPREM (7519,19€/any).
Consumidor vulnerable sever: descompte del 40% en la factura
Per optar al descompte del 40% en la factura cal complir els següents requisits específics:
Persones o unitats familiars: amb una renda igual o inferior al 50% d’allò requerit als consumidors vulnerables (25% de descompte).
Famílies nombroses: amb una renda igual o inferior a 2 vegades l’IPREM.
Pensionistes: quan tots els membres de la unitat familiar perceben la pensió mínima (jubilats, persones amb invalidesa permanent, etc.) i no percebin altres ingressos que superin els 537 euros, és a dir, que tingui una renda anual igual o inferior a 1 vegada l'IPREM (7519,19€/any).
Tots aquests llindars s’incrementaran en 0,5 vegades l’IPREM en els casos en què algun membre de la família es trobi en algun dels supòsits de circumstàncies especials.
Com es pot tramitar la sol·licitud?
Els tràmits per sol·licitar el bo social cal fer-los directament amb la comercialitzadora de referència. Es poden fer per diferents vies:
- Telemàticament, a través dels formularis online.
- Per correu electrònic, adjuntant una còpia de la sol·licitud i la documentació requerida.
- Presencialment, omplint la sol·licitud i presentant tota la documentació requerida a l’oficina més propera.
- Per correu postal, omplint el formulari en paper i enviant-lo amb la documentació sol·licitada a l’adreça de l’empresa comercialitzadora.
Podeu consultar les comercialitzadores de mercat regulat a Catalunya que disposen de bo social i les seves dades de contacte i l’enllaç al formulari fent clic aquí.

Quina documentació cal presentar?
- Sol·licitud complimentada del bo social: disponible a les oficines de la companyia o a la seva pàgina web (veure taula). Ha d’estar signada per tots els membres majors de 14 anys de la unitat familiar.
- Factura de l’electricitat.
- DNI de la persona titular.
- DNI de tots els membres majors de 14 anys, si s’escau.
- Llibre de família (si es disposa del mateix) o en el seu defecte o Fe de vida i estat per cada membre de la Unitat Familiar: podreu demanar una còpia de la Fe de vida i estat al Registre civil. No cal demanar cita prèvia.
En cas que la persona interessada no es pugui desplaçar al Registre civil, una altra persona podrà fer la sol·licitud. Aquesta haurà d'acreditar la seva identitat amb el document oportú (DNI, NIE o passaport) i haurà d'aportar en tot cas l'original i una còpia del document d'identitat de la persona interessada i un certificat mèdic. El certificat mèdic haurà de tenir una antiguitat màxima de 15 dies naturals, el certificat mèdic ha de tenir data, segell i signatura del metge. - Títol de família nombrosa, si s’escau.
- Certificat d’empadronament de la persona titular. En cas que aquesta formi part d’una unitat familiar caldrà presentar el certificat conjunt o individual de tots els membres de la unitat familiar. Podeu demanar el document o empadronar-vos a les Oficines d’Atenció al Ciutadà. Cal demanar cita prèvia trucant al 010 o per Internet fent clic aquí.
- Certificat de circumstàncies especials, si s’escau. El podreu sol·licitar al Punt d’Assessorament Energètic del teu districte.
- S’entenen per circumstàncies especials quan el consumidor o un dels membres de la unitat familiar té una discapacitat reconeguda igual o superior al 33%; acredita la condició de víctima de violència de gènere; té una condició de víctima de terrorisme; o es troba en situació de dependència reconeguda de grau II o III.
Quina vigència té el bo social?
El bo social s’aplica a partir de la factura següent després d’haver-lo sol·licitat, o si aquesta arriba en menys de 15 dies des de la sol·licitud s’aplica immediatament a la posterior. Té una durada de dos anys, sempre que durant aquest període se segueixin complint els requisits. Un cop passats aquests dos anys, caldrà renovar-lo.
Com cal renovar el bo social?
Normalment la companyia notifica la data propera de venciment del bo social i es recomana iniciar-ne la renovació un mes abans que aquesta s’extingeixi, recollint de nou tota la documentació com si fos el primer cop. A la part superior de la factura, apareix la data de vigència del Bo social.
Més informació
La llum, l’aigua i el gas són un dret bàsic i tothom hi té garantit l’accés. Així ho recull la llei, que prohibeix a les companyies tallar el subministrament a les llars vulnerables i les obliga a mantenir el servei mentre duri la situació de dificultat econòmica. Si no et pots permetre mantenir una temperatura adequada a casa o usar l’aigua corrent, contacta amb un dels Punts d’Assessorament Energètic, un servei de l'Ajuntament de Barcelona.
Vols estar al dia de les novetats d'habitatge?
Subscriu-te al butlletí d'actualitat per estar al dia de les novetats, els projectes i les accions orientades al foment del dret a un habitatge digne per a tothom.