Aquest mes d’agost s’ha engegat una campanya de comunicació específica que s’allargarà durant tot el mes de setembre, amb l’objectiu de reforçar la lluita municipal contra els habitatges d’ús turístic (HUT) il·legals.
La campanya inclou cartells informatius en diferents suports a l’espai públic, així com difusió digital en canals web i xarxes socials que també apareixeran en països d’origen del turisme. S’han repartit un total 10.400 cartells, en català, castellà i anglès, a porteries dels cinc districtes de la ciutat amb més impacte turístic: Ciutat Vella, l’Eixample, Gràcia, Sant Martí i Sants-Montjuïc.
Una eina per consultar la legalitat dels HUT
L’objectiu de la campanya de comunicació és informar, tant la ciutadania com les persones visitants, que tenen a l’abast una eina per consultar si un pis turístic concret té o no llicència, i així col·laborar amb la lluita contra aquest tipus d’allotjament. L’eina es pot consultar en el Cercador d’habitatges d’ús turístic i està disponible en català, castellà, anglès, francès i alemany.
Més enllà de la campanya, es treballa activament per reduir i perseguir l’activitat dels pisos turístics il·legals, un esforç continuat que dona resultats tangibles. Així, doncs, des del 2016 s’han imposat més d’11.500 sancions i gairebé 11.600 ordres de cessament, la qual cosa ha permès passar de tenir uns 6.000 pisos il·legals actius a detectar només una mitjana de 300 anuncis il·legals cada mes. En paral·lel, això ha permès recuperar gairebé 3.900 habitatges com a residència permanent.
Cal destacar que a l’última enquesta de percepció del turisme 2024 es recull que el 63,7% de la població de Barcelona considera que els habitatges turístics ocasionen moltes o bastantes molèsties al veïnat i, a més, que un de cada quatre habitants de la ciutat creu que al seu barri hi ha massa allotjaments turístics.