Hem de tenir en compte que calderes i termos es consideren elements imprescindibles per l’habitabilitat de l’habitatge.
Què passa si s’espatllen? Si vivim de lloguer, de seguida surt el dubte de qui paga la reparació, la persona propietària o la llogatera? T’ho expliquem!
L’article 21 de la Llei d’Arrendaments Urbans estableix que la persona propietària haurà de fer totes les reparacions que siguin necessàries per conservar l’habitatge en les condicions d’habitabilitat per servir a l’ús convingut, excepte quan la deterioració de la reparació de la qual es tracti sigui imputable a la persona arrendatària. També diu que el/la llogater/a es farà càrrec de les petites reparacions degudes al desgast d’ús.
Fins aquí tot clar. El problema sorgeix quan ens enfrontem amb l’avaria i hem de plantejar-nos, a la pràctica, qui paga la reparació?
Primer de tot, serà necessari esbrinar si l’origen de l’avaria és degut a un mal ús (per exemple, de la caldera), un dany que hem provocat nosaltres, o si obeeix a una necessitat de substitució o reparació de l’aparell a través d’un tècnic que, després d’inspeccionar l’avaria, ens pugui emetre un informe amb la causa de la mateixa i un pressupost de la reparació, o que ens acrediti que cal la substitució de l’aparell.
Amb l’informe a la mà, i segons el que ens diu la Llei d’Arrendaments Urbans, sabrem a qui li correspon la reparació:
- La reparació li correspon a la persona propietària… quan existeix un defecte a la caldera o al termo, que aconselli la seva substitució o la seva reparació al ser deguda a un defecte en la instal·lació o en el propi aparell o bé per antiguitat de l’aparell.
- La reparació li correspon al llogater o llogatera… quan la reparació és deguda a un mal ús de l’aparell o a danys provocats per voluntat o sense voler.
Qui truca al tècnic?
Davant una avaria al pis de lloguer, normalment, previ avís del llogater o llogatera, la propietat cridarà al tècnic qui determinarà la causa de l’avaria. Però, i si no fan cas de l’avís?
En aquest cas, és aconsellable que els llogaters truquin a un tècnic que faci aquest informe i, amb ell, comunicar-se amb la propietat.
Hem de tenir en compte que si detectem alguna avaria i no avisem ràpidament a la propietat, el llogater o llogatera serà responsable del sinistre que aquesta pugui provocar. Segons la Llei d’Arrendaments Urbans la nostra obligació com a persones llogateres és avisar de manera urgent a la propietat de totes les avaries i reparacions que es necessitin fer a l’habitatge.
També és important tenir present que si la propietat no fa cas d’un avís de reparació, els llogaters o llogateres podran reparar i posteriorment reclamar a la propietat el cost de la reparació. Per poder fer això, la comunicació ha de constar per escrit.
Per tot això, és recomanable, primer avisar a la propietat i si aquesta no respon, cridar a un tècnic que ens determini la causa i el cost de la reparació.
Per a més informació
Davant dubtes de qualsevol dubte vinculat a l’habitatge pots demanar cita prèvia amb l’Assessoria d’Habitatge compartit per a joves contactant amb qualsevol Punt infoJOVE de la ciutat.